Kunstner Oana Constantineanu
BILLUND SKULPTURPARK
https://skulpturpark-billund.dk/
Udstillingsperiode: d. 23 Marts 2024 til d. 30 Marts 2025
OM SKULPTURGRUPPEN
Barnet der indbyder rålammet til at følge med, udtrykker en tillidsfuld samhørighed mellem menneske og dyr.
I skulpturen fabuleres der over barnets sårbarhed og den ukendte fremtid for de næste generationers fællesskab med naturen.
Den abstrakte kugle på vej ud over kanten af podiet, binder de to værker sammen med associationer til både leg og alvor.
Skulpturgruppen RÅBARN der kan opleves i Billund Skulpturpark, har været udstillet i Lundsgård Gods skov, som en del af tre skulpturelle iscenesættelser, der alle omhandler dyr fra skoven.
Periode: Juni 2022 til Februar 2024. Værker: RÅBARN - ARK - RAVN
Til Billund er der bygget et nyt podie med tilføjelse af abstrakt kugle.
Research råvildt:
Lige efter den sidste istid indvandrede råvildtet Skandinavien og fra jægerstenalderen har rådyret været et yndet jagtbytte, ikke kun grundet dets kød, men også dets knogler, gevir, sener og hud.
I flere danske skove udbydes der jagt så bestanden holdes på et niveau, der gør at den ikke mistrives.
Rådyret er den mindste hjorteart i Danmark. Bukken bliver op til 75cm i skulderhøjde og rå`en lidt mindre.
Den er planteæder og drøvtygger.
I maj og juni måned fødes der over 100.000 rålam i de danske skove.
Bambi: er en animeret disneyfilm de fleste af os kender. De færreste ved at filmen er baseret på romanen "Bambi, et liv i skoven" 1923 af forfatter, Felix Salten. Hans roman fortæller om hjorte og de udfordringer de skal igennem og blev første gang animeret af walt disney i 1942.
Historien om det lille dådyr der mister sin mor i en påsat brand og de omkringliggende historier om venskab, faderforbinding og livserfaring, er alle fortællinger vi emotionelt kan identificere os med.
Spirituelt: er rådyret forbundet med sarthed, skyhed og forbindelse til det åndelige.
Den optræder som trækdyr for Solen på helleristninger fra Bohuslän
I den nordiske mytologi bebor hjorten Eiktyrner verdenstræet Yggdrasil. Fra dens horn drypper væske ned i kilden Hvergelmer, der danner 12 floder.
I keltisk religion fandtes guddommen, Cernunnos, der blev fremstillet med et hjortegevir på hovedet. I samme religion forbindes hvide hjorte med det overnaturlige, at overskride grænsen til den anden verden.
I buddhistisk ikonografi symboliserer to hinde, der flankerer Lærens Hjul, situationen ved Buddhas første undervisning i Dyreparken ved Sarnath.
I den kristne kunst er hjorten et symbol på mennesket eller menneskesjælen, der opsøger sit guddommelige ophav – Salmernes bog 42,1: ”Som hjorten skriger ved det udtørrede vandløb, sådan skriger min sjæl til dig, Gud”
Kilde: Finn Stefánsson
Research på rådyret kunne have taget mange retninger. Men barnet og dets sårbarhed, og den ukendte fremtid for de fremtidige generationers fællesskab med naturen, blev det afsæt der fik mest tyngde i skulpturens udtryk.
Om mennesket
Mennesket (homo sapiens) er jordens mest udbredte pattedyr.
Den samlede biomasse af alle mennesker på jorden er ca. 10 gange større end alle vildtlevende pattedyr.
I 1700-tallet var der 1 milliard mennesker. 300 år senere 7 milliarder. Den eksponentielle vækst har ført til rovdrift på jordens resurser og i dag ses de skadelige effekter overalt i naturen.
Mennesket er et udpræget flokdyr og det pattedyr med den længste barndom.
Et menneskebarn er dybt afhængig af de voksne,
og opnår kun sit fulde potentiale igennem en kompleks tillært kultur hvor erfaringsdeling er fundamentet for overlevelse.
Opfindelsen af tale og skriftsprog har udstyret mennesket med en ufattelig kraft, der betyder at de kan dele information og kommunikere på tværs af samfundsgrupper.
Længe før skriftsprogets oprindelse har mennesket givet udtryk for det samfund de levede i, deres ritualer og gøremål igennem en kreativ iderigdom.
De ældst kendte maleri blev fundet ved Chauvetgrotten i Frankrig og er 30000 år gamle. Billederne forestiller heste, næsehorn, løver, urokser, mammutter og mennesker på jagt.
Figurerne er indgraveret og malet med rød okker og sort pigment.
Den ældst kendte skulptur/figur er Venus fra Willendorf, der menes at være ca. 32000 år gammel og fra stenalderen.
Den kun 11cm høje figur i kalksten, forestiller en fyldig kvinde der menes at være et frugtbarhedssymbol.
I generationer har mennesket fjernet sig mere og mere fra naturen.
Skal klima og biodiversitetskrisen løses, skal forbindelsen og fascinationen til naturen genetableres hos børnene.
Selvom skærmbrug stadig vinder over friluftslivet er der en stigende interesse for udelivet, der ikke kun skaber en større respekt for naturen, men også fordrer kreativitet, forståelsen af samhørighed og giver ro.
Arbejdsproces